Tidspunkt

12. november 2019

10:00 - 16:00

Påmelding

Pris: Kr 1400,-

Meld deg på ved å benytte påmeldingsskjemaet nedenfor. Merk at påmeldingen din er bindende!

Lær smarte kommunikasjonsgrep av de beste.

Jobber du med ledelse, kommunikasjon, markedsføring eller næringsutvikling? Denne konferansen er laget for deg.  Kommunikasjonsforeningen i Trøndelag, Steinkjer kommune og Steinkjer Næringsforum ønsker å bidra til økt fokus på omdømme og strategisk kommunikasjonsarbeid, slik at vi kan bli enda bedre til å skape og trives i Trøndelag.  Vi tror at bevisst arbeid med omdømme gir bedre resultater, tjenester og produkter. Det handler om skaperkraft, arbeidsplasser og utvikling.

Kommunikasjonsforeningen i Trøndelag, Steinkjer kommune og Steinkjer Næringsforum ønsker å bidra til økt fokus på omdømme og strategisk kommunikasjonsarbeid, slik at vi kan bli enda bedre til å skape og trives i Trøndelag. Vi tror at bevisst arbeid med omdømme gir bedre resultater, tjenester og produkter. Det handler om skaperkraft, arbeidsplasser og utvikling.

Program

09.00

Kaffe og registrering

09.30

Konferansesalen åpner

 

10.00

Velkommen ved konferansier Silje Kolaas

 

Silje Kolaas er kommunikatør med bakgrunn som journalist og programleder i NRK Trøndelag. I dag jobber hun på Turnéteatret i Trøndelag som salgs- og kommunikasjonsrådgiver. I tillegg driver hun sitt eget firma DOTTIR media.

 

DN Kvinner – tidenes kinderegg for Dagens Næringsliv

Heidi Odde Karstensen, ansvarlig for sosiale medier i Dagens Næringsliv

 

Dagens Næringsliv ville ha flere kvinnelige kilder og kunder. De satset på «DN Kvinner» og fikk begge deler.

 

Heidi Odde Karstensen er ansvarlig for sosiale medier i Dagens Næringsliv. Hun har tidligere jobbet som journalist og vaktsjef i NRK. Hun er en av fem kvinner bak Facebook-gruppen “DN Kvinner for deg som er interessert i økonomi og likestilling”, som ble lansert i mars. Hun kommer til oss for å fortelle hvordan gruppa har endret DNs journalistikk og hvilke utfordringer de har møtt. 

 

Omdømmekåringen – hvordan skapes og måles et omdømme?

Ole Apeland, kommunikasjonsbyrået Apeland

 

Apeland er et kommunikasjonsbyrå som arbeider tverrfaglig med analyse, kommunikasjonsstrategi, PR, reklame og digital kommunikasjon for å skape mer effekt. Apeland måler hvert år omdømmet til et utvalg av Norges største virksomheter, nominert av befolkningen, gjennom RepTrak Norge.

Ole Christian Apeland er en av Norges mest erfarne kommunikasjonsrådgivere. Han etablerte kommunikasjonsbyrået Apeland i 1988, og har siden bistått mange hundre virksomheter med strategiutvikling, omdømmebygging, krisekommunikasjon og kreative kommunikasjonskonsepter. Før han startet Apeland, arbeidet han med journalistikk, kommunikasjon og TV-produksjon.

 

Norges beste omdømme. Hvordan fikk de det til?

Kommunikasjonsrådgiver Øystein Syrstad, TINE

 

TINE er en ledende norsk merkevareleverandør som daglig leverer 1400 produkter over hele Norge. Rundt 10 500 bønder på 8 500 gårdsbruk er fundamentet for TINEs forretningsdrift. TINE toppet omdømmemålingen RepTrak Norge i 2004, men utfordringer de påfølgende årene ga et fall i omdømmet. Siden den gang har TINE gradvis bygget seg opp igjen, og i 2019 topper TINE igjen RepTrak Norge. Hvilke grep har de tatt for å lykkes?

 

 

Øystein Syrstad har jobbet med kommunikasjon i TINE siden 2006, både som kommunikasjonssjef i daværende TINE Midt-Norge, senere som leder av internkommunikasjonen i TINE SA. Nå jobber han mest med innholdsproduksjon i digitale kanaler der eierne er målgruppen. Øystein har også lang erfaring som journalist både i lokalavis og NRK.

 

11.00 Kaffepause

 

Gründersatsing ga ringvirkninger

Seksjonsleder Maja Flaatten, DNB Marketing

 

Seksjonsleder Maja Flaatten, DNB forteller hvordan DNB har jobbet med omdømmebygging over flere år. Banken har vært igjennom flere runder med omdømmefall, men har klart å løfte seg igjen – blant annet ved hjelp av god kommunikasjon. I fjor satte DNB inn et nytt gir mot det de mener er fremtidens storkunder, gründerne. Den datadrevne kampanjen «Ringvirkninger» har bidratt til å gi DNB økt markedsandel i bedriftsmarkedet, flere priser innenfor markedsføring og et bedre omdømme.

 

Alle vil ha endring, men få vil endre seg

Kommunikasjonsrådgiver Øystein Bonvik, BONVIK AS

 

Endringskommunikasjon er en av de mest krevende ledelsesdisiplinene. Kommunikasjonsrådgiver Øystein Bonvik forteller deg hva du som leder kan gjøre når de fleste i organisasjonen aller helst vil gjøre det meste på sin egen måte.

 

Øystein Bonvik er forfatter, rådgiver og høyskolelektor og assosiert partner hos First House. Han er en profilert kommunikasjonsrådgiver, foredragsholder og skribent. Han underviser i PR og markedskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI, og har tidligere bygget opp og ledet byrået PR-operatørene. Bonvik er kanskje mest kjent for den utradisjonelle fagboken «Frist meg ikke inn i ledelse».

#endringskommmunikasjon #ledelse

 

 

12.00 – 12.50 Lunsjbuffet på Quality Grand hotel

 

Steinkjer kommune

Steinkjer kommune forteller om sitt omdømme- og attraktivitetsarbeid

 

Kan et godt omdømme styrke både konkurransekraft og attraktivitet?

 

Ja, mener Anne Irene Myhr ved Distriktssenteret (Kompetansesenter for distriktsutvikling). Hun vil vise til gode eksempler og metoder som kan fungere i kommunesektoren, blant annet i Steinkjer kommune.

 

I 2009 fikk Distriktssenteret i oppgave å drifte omdømmeskolen for norske kommuner. Anne Irene Myhr hadde dette som arbeidsfelt i fire år. Myhr har også arbeidserfaring fra Mære landbruksskole og Fylkesmannens landbruksavdeling.

 

Hvordan få med innbyggerne på omdømmebygging?

 

Randi Ness og Geir Are Nyeng fra PWC vet hvordan man mobiliserer innbyggere. Samtidig gir de et innblikk i hvordan media og målrettet arbeid med verdier og visjon kan påvirke en kommunes omdømme. Kanskje kan kommunene lære noe fra privat sektor?

 

Randi Ness kommer fra Lierne i tidligere Nord-Trøndelag. Kjent som Ap-politiker og senere rådgiver for NATOs generalsekretær Jens Stoltenberg fra 2014 til 2018. Hun forlot Brussel for å flytte hjem til Trøndelag, og arbeider nå som manager for rådgivningsselskapet PWC i Trondheim.

 

Geir Are Nyeng er tidligere assisterende rådmann i Rissa kommune og personalsjef i Åfjord kommune. Nå jobber han som director i PWC i Trondheim.

 

Folk går aldri av moten

 

Lasse Berre fra BERRE kommunikasjonsbyrå jobbet med sammenslåingen av Nord- og Sør-Trøndelag fylkeskommune og er kjent for å ha produsert sangen «Trønder». Han har en rekke av landets største merkevarer på kundelisten, og har lang erfaring med omdømmearbeid både nasjonalt og internasjonalt. Store og krevende prosesser der smarte kommunikasjonsgrep er essensielt for å lykkes.

 

HUNT i Sør-Trøndelag mobiliserer

Hvordan får man en kvart million trøndere til å svare på en helseundersøkelse de aldri har hørt om – i løpet av tre uker? I en undersøkelse som handler om å gi fra seg det mest personlige man har; opplysninger om egen helse? 15.november avsluttes den sørtrønderske datainnsamlingen for HUNT, en av verdens største og viktigste samlinger av helsedata om en befolkning. Kommunikasjonsrådgiver Bjørn Tore Hals forteller hvordan de lyktes med mobiliseringen.

Bjørn Tore Hals er kommunikasjonsrådgiver for Trøndelag fylkeskommune og ledet kommunikasjonsarbeidet i sammenslåingen av trøndelagsfylkene.

 

 

14.20 Kaffepause

 

Sofaprat med Lasse

 

Norges omdømme i verden med Randi Ness

Som rådgiver for NATOs generalsekretær, Jens Stoltenberg, har Randi Ness reist verden rundt. Hun har møtt verdens toppledere, og i 2016 var hun i Det hvite hus i et møte med Barak Obama. Hvilket omdømme mener hun Norge har i verden?

 

Fra Gjerdinga i Nærøy til Norges viktigste kommentariat

VG-kommentator Tone Sofie Aglen. Hvordan ser hun på oss i Trøndelag etter at hun flyttet til hovedstaden? Hvordan har reisen fra ei øy i Trøndelag til VGs lokaler i hovedstaden vært? Hvordan det er å jobbe i landets viktigste kommentariat?

 

 

16.00 Takk for i dag

Konferansen er tilpasset togtidene, og vi har en god pris på overnatting inkludert konferanse og festmiddag på Quality Grand Hotel i Steinkjer.Tar du toget fra Trondheim kl. 07.10 kommer du til Steinkjer kl. 09.16. Da rekker du en kopp kaffe i god tid før konferansen starter klokken 10. Rådhuset er rett over vegen fra togstasjonen.

Festmiddagen på Quality Grand Hotel begynner like etter konferansen som slutter kl. 16.00. Du kan ta toget Kl. 16.28 med ankomst Trondheim kl. 18.32. Eller gå rett over gaten til hotellet og bli med på en sosial og god middag med nye og gamle kjente.

Kl. 21.28 går det siste toget til Trondheim fra Steinkjer. Med ankomst Trondheim kl. 23.32.

Vi tilbyr følgende konferansepakker: 

Pakke 1 – kr 1400:
Heldags konferanse med tapastallerken, kaffe og kake til lunsj
Fruktpause med kaffe og kaker

Pakke 2- kr 2875:
Heldags konferanse med tapastallerken, kaffe og kake til lunsj
Fruktpause med kaffe og kaker
Festmiddag på Quality Grand Hotel
Overnatting i enkeltrom med bugnende frokostbuffe på Quality Grand hotel

Pakke 3 – kr 2775:
Heldags konferanse med tapastallerken, kaffe og kake til lunsj
Fruktpause med kaffe og kaker
Festmiddag på Quality Grand Hotel
Overnatting i dobbeltrom (pris gjelder pr person pr natt) med bugnende frokostbuffe på Quality Grand Hotel

Student?
Vi tilbyr studenter konferansepris på 600 kroner. Skriv at du er student og på hvilket sted under «firma/organisasjon» i påmeldingsskjema.

Medlem i Norsk Kommunikasjonsforening? Da har du kr 400,- i rabatt på konferansepakken. Kryss av for betalingsmåte faktura, og rabatt vil bli fratrekt manuelt ved utsending av faktura.

Her kan du melde deg inn i Norsk kommunikasjonsforening: https://www.kommunikasjon.no/medlemsfordeler

Vi håper så mange som mulig vil avslutte konferansen sammen med festmiddag på hotellet til 515 kroner per person. Middag og drikke betales av den enkelte i tillegg. 

Festmiddag er inkludert i prisen til de som bestiller konferanse og overnatting i enkeltrom eller dobbeltrom.

Påmeldingsfrist: 5. november 2019

Arrangører:

Logo kommunikasjonsforeningen    logo steinkjer kommune       logo SNF

Se alle arrangement
Steinkjer Rådhus